ČERVENÁ 2 - Javornické propadání

GPX formát KML formát

Výškový profil trasy

Profil trasy

Popis trasy a nástupní místa

"Aneb cesta na úplné dno a zase zpátky :-)" První polovina okruhu zvaná KREV A ADRENALIN Vás provede po nejkrásnějších singlech Javornické hornatiny na "dno" kaňonu řeky Otavy, ta druhá s názvem POT A SLZY Vás pak nechá všechny ty krásně ztracené výškové metry "vyšplhat" zpátky na Javorník :) Neslibujeme pohodové "singltrailcentrum" ježdění - v tomto okruhu nic nebude zadarmo! (dobrá fyzička a technická zdatnost nutností!) U této trasy proto zcela výjimečně doporučujeme začínat ideálně v Radešově u Otavy, kdy si všechna větší stoupání "odbydete" hned na začátku a pak už se budete pouze bavit :-)

Začátek cesty je shodný s okruhem Přes 3 tisícovky, 2 rozhledny a 1 hrad a proto i text odpovídá této trase. Tedy nejprve výjezd na rozhlednu na vrcholu Javorníka (1066 mnm) a techničtější sjezd z ní. Z rozcestí pod Javorníkem pokračujete směr Žďánov až na odbočku ke kapli Sv. Jana. Od kapličky pokračujete lesní cestou a poté hřebenovým singlem až na vrchol Žďánova (1064 mnm). Kousek za vrcholem (prakticky na začátku ostrého sjezdu ze Žďánova) je cca 20 metrů od cesty vpravo krásný výhled na kraj pod Javorníkem mezi Sušicí a Strakonicemi. Při poměrně dost ostrém sjezdu po lesácké cestě dbejte na maximální opatrnost! Po výjezdu z lesa na šotolinovou cestu (vlevo rekonstruované sklepy z dnes již zaniklé vsi Žďánov) odbočíte dolů doprava na šotolinu směr Kašperk. Přejíždíte silnici, projíždíte osadou Žlíbek a po krátkém lesním stoupání dojíždíte na královský hrad Kašperk. "Ostřejší" z Vás mohou ve Žlíbku uhnout doleva nahoru na tur. žlutou, dojet na romantickou zříceninku Pustý hrádek a z ní si dát lehce "hardcore" sjezd po kořenech a šutrech ke Kašperku :) (Na Kašperku rozhodně doporučujeme zastávku a případné ochutnání místní speciality zvané Kašperská placka).

Z Kašperku Vás čeká krátký sjezd po tur. zelené směr K. Hory, tu po cca 600 metrech opustíte a čeká Vás další hravý singl zakončený rychlou palbou po kamenité lesní cestě k rozcestí s božími mukami pod Kašperkem. Pokračujete rovně a lesní cestou sjíždíte k vesničce Tuškov. Přejíždíte asfaltku na protější polní cestu (pozor na auta, občas tu jezdí!), v lese pokračujete po nové šotolině, po několika desítkách metrů pak odbočka vlevo dolů a po výjezdu lesa za Opolencem se dáte vpravo, kde najíždíte na mírně stoupající lesní trail mezi borovicemi, z kterého po necelých 400 metrech odbočíte na nefalšovaný singltrail vinoucí se po úbočí kopce Borovina, který je u tohoto okruhu zakončen parádní sjezdovou singltrailovou "palbou" dolů k Otavě! Při závěrečném výjezdu z lesa na asfalt buďte velmi opatrní - vjíždíte na v sezóně poměrně dost frekventovanou silnici Rejštejn-Sušice!

Tu ovšem pouze přejedete a přes Annínský most :-) pokračujete dále do Annína. Odtud vystoupáte po lesní cestě až ke kostelu Sv. Mořice (známý z pohádky Anděl páně) a od něj technicky zajímavým singlem (tzv. "Radešovský Walles") vybudovaným v rámci Naučné stezky LČR nad Radešovskými skalami sjedete k řece Otavě a dál do Radešova. Z Radešova projedete kolem kempu, přejedete silnici směr KH a hned za křižovatkou pokračujete doprava nahoru po tur. žluté cestě. Čeká vás velmi ostrý výjezd (tzv. Radešovská stojka :) směr ranně gotický kostel Sv. Mikuláše s hřbitovem. Od něj dále stoupáte doprava k lesu, pak doleva po tur. žluté, která vás vyvede na panoramatickou vyhlídku na Šibeničním vrchu nad Kašperskými horami a dále pak příjemným sjezdem s výhledy do Kašperských hor (cestou budete po pravé straně míjet středověký pranýř, jeden z mála který se v ČR vůbec dochoval!). Projíždíte Kašperkami směr Skiareál na Liščím vrchu. Na parkovišti pod ním z asfaltu odbočujete na polní cestu, po pár metrech i z ní doprava na lesní stezku. Po ní obkroužíte Liščí vrch až k asfaltce, která vede dolů do Amálina údolí. Tu jenom přejíždíte a kolem závory pokračujete po lesní cestě k polozasypané zlatokopecké štole. Za ní pokračujete na odbočce vpravo, poté odbočujete vlevo a na další rozbočce mírně vpravo. Pak se držte GPS a po přejezdu dřevěné lávky vpravo na šotolinu U Naděje. Na šotolině se dáváte vpravo, projíždíte po okraji louky s širokým výhledem a pokračujete dál po lesní cestě. Po pár set metrech na této cestě s výhledem na protější stráně Amálina údolí odbočíte doprava na dlouho nepoužívanou lesní cestu, po dřevěném mostku přejíždíte šumící přítok Zlatého potoka, ve stoupání míjíte polorozbořený prvorepublíkový ŘOPík a na prvním rozcestí uhýbáte vpravo a začínáte nastoupávat poslední lesní úsek do Řetenic.

V Řetenicích ve vsi se v zatáčce dáváte doleva nahoru mezi chalupy a odtud Vás čekají prakticky finální výškové metry až na Královský kámen. Z Královského kamene po modré hravý sjezd a lesní singl nad samotou Krankoty, na jehož konci odbočíte vpravo dolů, napojujete se na červenou po které přijíždíte k nádhernému panoramatickém výhledu na Krásné vyhlídce. Odtud pokračujete po turistické zelené v podobě technického kamenito/kořenového singltrailu a dál po této značce až na Javorník.

Zajímavá místa, výhledy a singltrailové pasáže

rozhledna na Javorníku - kaple Sv. Jana - singltrail a výhledy na Žďánovském hřebeni - sjezd ze Žďánova - královský hrad Kašperk - singl a sjezd pod Kašperkem - pošumavská vesnická architektura v Opolenci - "Borový" singltrail - kostel Sv. Mořice nad Annínem - technický singl "Radešovský Walles" - řeka Otava - kostel Sv. Mikuláše - vyhlídky na Šibeničním vrchu a pranýř - zapomenuté traily a výhledy nad Amáliným údolím - Královský kámen a sjezd z něj - Krásná vyhlídka - "Zelený" singltrail pod Javorníkem

Občerstvení

Javorník: Restaurace Vyhlídka, Restaurace Na podlesí, Baťovna
Kašperk: Hrad Kašperk, Rychta na Račánku
(NÁSTUPNÍ MÍSTO) Annín: Hotel Annín
Radešov: vodácký kemp u Otavy
Kašperské hory: restaurace ve městě
Řetenice: Hotel Rosa

VELO varianta

Délka: 48km, Nastoupané metry: 1732m

Rozšířená verze Trailové symfonie vytvořená speciálně pro reportáž, která vyšla v čísle 12/2013 časopisu VELO. Okruh je rozšířen o výjezd/sjezd kopce Sedlo (902 mnm).
Za osadou Žlíbek kousek před Kašperkem odbočujete dle GPS vpravo na neznačenou lesní cestu a dál po dávno nepoužívaných lesních cestách vrchu Nadějov až na upatí Sedla. Před dřevěnou lávkou ve směru na Sedlo odbočka vlevo a dál po lesní cestě/singlu travers na lesní štolinu a po ní obkroužíte Sedlo nad Milčice, na výjezdu z lesa odbočka vpravo nahoru, stoupání k louce s božími mukami, napojení doprava na turistickou červenou a dojezd k penzionu Pod Sedlem v Albrechticích. Zde doporučujeme občerstvovací zastávku (nepřehánět s jídlem! :) a po červené vzhůru na vrchol Sedla. Z rozhledny na vrcholu nádherný panoramatický výhled, genius loci dávných Keltů a čekající "highlite" v podobě enduro sjezdu po skalkách dolů. Maximální opatrnost!, jezdcům na XC kolech (či s běžnou technikou) doporučujeme kola spíše svést, po cca. 50ti metrech je možné odbočit vpravo a vyhnout se SJEZDU MISTRŮ :-). Nad okrajovou skálou s ohništěm pokračujete vlevo po lesní cestě dolů do Kokánova (sjezd po červené vpravo ostře dolů doporučujeme jen opravdovým profíkům, nic pro "normálního" smrtelníka! :-) V Kokánově po vjezdu na asfalt odbočujete vpravo, kousek za vesnicí pak doprava na lesní šotolinu a po ní zpět k rozcestí s červenou. Pokračujete dál po šotolině na okraj lesa, za ním odbočka vlevo na louku a po ní návrat zpět směr Kašperk. Za lesní samotou se napojujete opět na červenou a po ní až k Novému dvoru (alias penzionu Na Habeši) a odtud po turistické žluté dojíždíte na Kašperk, kde rozšíření končí a dál již pokračujete po původní trase okruhu.