ČERVENÁ 3 - Přes 3 tisícovky, 2 rozhledny a 1 hrad

GPX formát KML formát

Výškový profil trasy

Profil trasy

Popis trasy a nástupní místa

Fyzicky i technicky velmi náročný okruh, rozhodně doporučujeme pro jezdce s velmi dobrou technikou jízdy v terénu a výbornou fyzičkou. Zároveň se ale (dle našeho skromného mínění) jedná o TOP trasu našich okruhů!

Okruh zahájíte ostřejším vystoupáním k Javornické rozhledně (1065mnm) a následně po turistické modré pěkným techničtějším sjezdem po kameno-kořenech až nad samotu Krankoty (tzv. rozcestí "Na Snosu"). Odtud lesním úvozem vpravo nahoru (cyklotrasa 1140) a dál po této lesní cestě směr Žďánovský šotolinový okruh - po něm až na odbočku ke kapli Sv. Jana (každý, kdo vyjede krátký technický výjezd ke kapličce, si může říkat borec :).

Od kapličky pokračujete hřebenovým singlem a poté lesní cestou až na vrchol Žďánova (1064 mnm) Kousek za vrcholem (prakticky na začátku ostrého sjezdu ze Žďánova) je cca 20 metrů od cesty vpravo krásný výhled na kraj pod Javorníkem mezi Sušicí a Strakonicemi. Při poměrně dost ostrém sjezdu po lesácké cestě dbejte na maximální opatrnost! Po výjezdu z lesa na šotolinovou cestu (rekonstruované sklepy z dnes již zaniklé vsi Žďánov) odbočíte doleva na tur. červenou, projíždíte kolem lesního odpočívadla a po cca 100 metrech uhnete doprava směr kopec Chlum. Pod vrcholem Chlumu odbočíte z klesající šotolinové cesty doleva na vedlejší vrstevnicovou a z ní si po pár metrech dáte další zábavnou sjezdovou pasáž úzkým lesním singltrailem. Po výjezdu z lesa se napojujete na silnici směr Kašperské hory, projíždíte Kašperkami a pokračujete po málo frekventované silničce směr Tuškov. Vlevo se Vám otevřou další krásné výhledy na krajinu pod Kašperkem a NP Šumava. Projíždíte vsí Tuškov, krátké stoupání po asfaltu, odbočka vlevo na kamenitou polní cestu, průjezd a sjezd lesem za vísku Opolenec. Na křižovatce pod sjezdem najíždíte na mírně stoupající lesní trail mezi borovicemi, z kterého po necelých 400 metrech odbočíte vlevo na nefalšovaný singltrail vinoucí se po úbočí kopce Borovina. Po skončení trailu a mírném výjezdu ke zpevněné lesní cestě se hned na začátku "kamenné podezdívky" dáváte vlevo po dalším "gravity" singlu dolekopcom. Pár metrů pod posedem odbočujete vpravo na vrstevnicový trail. Po cca. 300 metrech vyjíždíte z lesa, dle pokynů GPS přejíždíte louku k výjezdu na polní cestu (turistická žlutá) a po ní se dáte vpravo kolem chalup mírně do kopce. Kousek za chalupami odbočka vlevo přes brod, krátké ostré vystoupání k silnici a po ní vlevo dál až do vesničky Bohdašice. Na začátku vesnice odbočíte vpravo směr Humpolec, po cca. 1,5km mírného stoupání ba polní cetu vlevo k chalupám. Projedete kolem nich, další krásné výhledy na Kašperskou vrchovinu a Kašperk, kaplička v polích ve tvaru majáku. Po příjezdu na asfalt se dáte doprava, ostrým ale krátkým stoupáním vyjedete na vrchol Platoř, odbočka doleva do pole a po náhorní plošině Platoře kolem vysílače, svižný sjezd po loukách, dojíždíte na polní cestu, po které se vydáte vpravo až do Janovic. V Janovicích opět najíždíte na lesní cestu, která vás dovede na rozcestí u Divišovského potoka.

Pokračujete přes brod doleva a dál lesním stoupáním s výhledy k obci Záluží. (Zde se napojíte tur. červenou, které se budete až na jednu výjímku držet přes Sedlo, Kašperk až pod Žďánov) Projedete po krátké asfaltové pasáži vískou Záluží, kousek za cedulí konce vesnice odbočíte doprava a po tur. červené velmi ostře vystoupáme nejprve lesním singlem, poté lesní/polní cestou do Albrechtic a z nich již mírněji na vrchol kopce Sedlo (902 mnm.) s nově postavenou "keltskou" rozhlednou (IMHO jedna z nejhezčích šumavských rozhleden vůbec). Ze Sedla vás čeká hodně ostrý sjezd lesem (technicky náročná DH pasáž, na klasickém HT prakticky nesjízdná!), po necelých 200 metrech (v místě skalní plošiny) odbočíte z červené doleva a po staré lesní cestě sjíždíte do vísky Kokánov (odvážnější neodbočují pod Sedlem na Kokánov, ale pokračují trasou 2. RZty EnduroXrace Sušice dál po červené ostře dolů až na lesní šotolinu, kde se napojí zpátky na okruh). Po výjezdu na silnici se dáte doprava, projíždíte horním Kokánovem (vlevo další krásné výhledy), po vjezdu do lesa uhýbáte po lesní šotolině doprava a po ní dojíždíte na okraj louky nad samotou U Durmáků. Zde se trasa dělí na 2 MOŽNÉ VARIANTY:

Fyzicky náročnější, ale pro milovníky singltrailů lákavější, pokračuje dál po červené lesem doleva nahoru skoro až před Kašperk. Méně náročná varianta s výhledy do kraje (je v GPS logu) vede souběžně po louce vpravo od lesa, kousek před Kašperkem se spojí s červenou trasou

Z Kašperku Vás čeká chvíle odpočinku po šotolině na Kavrlík a dál směr Žďánovský okruh. Ten objíždíte ze severní strany (s jednou fyzicky náročnější stoupací pasáží) a dále již nenáročným pozvolným stoupáním objíždíme hřeben Žďánova ze severní strany. Po jeho objetí vás čeká poslední tisícovka v podobě výjezdu na Královský kámen (1058 mnm.) a technického skalnatě-kořenového sjezdu z něj. Pokračujete po modré lesním singlem nad samotou Krankoty, na rozcestí "Na Snosu" sjíždíte vpravo dolu ke Krankotům, napojujete se na červenou po které přijíždíte k nádhernému panoramatickém výhledu na Krásné vyhlídce. Odtud pokračujete po turistické zelené v podobě technického kamenito/kořenového singltrailu a dál po této značce až na Javorník.

Zajímavá místa, výhledy a singltrailové pasáže

rozhledna na Javorníku - kaple Sv. Jana - singltrail a výhledy na Žďánovském hřebeni - "dvoufázový" sjezd do Kašperských hor - Kašperské hory - šumavská panoramata mezi Kašperkami a Tuškovem - pošumavská vesnická architektura v Opolenci - "Borový" singltrail - Rozhledna a Keltské hradiště na Sedle - sjezd ze Sedla - Kašperk - Královský kámen a sjezd z něj - Krásná vyhlídka - "Zelený" singltrail pod Javorníkem

Občerstvení

Javorník: restaurace na Javorníku
Kašperské hory: Hotely a restaurace v městě